icon-searchHae
Asiakkaille

Yritysten Pride-osallisuus kertoo suuresta murroksesta

Pride-liput liehuvat nyt ympäri kaupunkia ja modernit yritykset ovat päivittäneet logonsa pride-väreillä. Jos vielä muutama vuosi sitten pride näkyi lähinnä progressiivisten pienten ja keskisuurten yritysten viestinnän agendalla, niin viimeistään tänä vuonna myös suuryritykset ovat entistä laajemmin mukana. Erityisen ilahduttavaa on tänä vuonna ollut se, että mukaan on lähtenyt myös KONE ja vieläpä näyttäväsi: hallituksen varapuheenjohtaja Jussi Herlin avasi ajatuksiaan feminismistä, diversiteetistä ja intersektionaalisuudesta Talouselämän haastattelussa.

 

Miksi tämä on tärkeää? KONE on suomalaisessa yhteiskunnassa instituutio ja Herlinit käyttävät liike-elämän ylintä valtaa. Siellä missä on valtaa, on myös mahdollisuus jakaa sitä toisin, muuttaa yhteiskunnallisia valtarakenteita ja nostaa näkyväksi vähemmistöjen yhä tänä päivänäkin kohtaamia haasteita. Vähemmistöt itse eivät tähän pysty, vaikka he marssisivat barrikadeilla tai paraateissa yhtenään. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että suomalaisen liike-elämän huipulla on avarakatseisia ihmisiä, jotka ymmärtävät, millaisen murroksen keskellä elämme. 

Tämä sama murros nimittäin ravistelee työelämää lähivuosina, kun milleniaalit ja heitä nuoremmat Z-sukupolven edustajat ovat pian työvoiman enemmistöä. Lukuisista arvotutkimuksista tiedetään, että näiden sukupolvien arvomaailma on erilainen kuin nyt valtaa käyttävän yritysjohdon. 37-vuotias Jussi Herlin nimittäin ei ole tyypillinen yritysjohtaja: hän on itsekin milleniaali. 

Tiedetään, että nuorten sukupolvien arvomaailmassa korostuvat tasa-arvo, ympäristö, ihmisoikeudet ja merkityksellisyys. Siksi jokaisen suuryrityksen johdossa olisi viimeistään nyt mietittävä, miten yritys suhtautuu priden kaltaiseen tapahtumaan ja erityisesti asioihin, joita se pyrkii nostamaan esille. Entä miten yritys viesii omille työntekijöilleen sekä mahdollisesti tuleville työnhakijoilleen arvoistaan?  

Gapps heartPride 

Me Gappsilla päätimme tänä vuonna ottaa käyttöön modernin pride-lipun, koska sen avulla voimme entistä vahvemmin viestiä, että me olemme yritys, johon jokainen on tervetullut. Moderni pride-lippu nimittäin pyrkii kuvaamaan seksuaalivähemmistöjen lisäksi myös sitä, miten myös vähemmistöt ovat intersektionaalisia: transihmiset, rodullistetut ja muunsukupuoliset jakavat jälleen erilaisen todellisuuden, koska heidän kokemukseensa maailmasta, osallisuudesta ja näkyvyydestä ovat omanlaisensa. Tätä diversiteettiä me haluamme juhlia Pride-viikolla ja vaalia vuoden jokaisena päivänä. 

Happy_Pride_woman