Tervetuloa uusi normaali!

Viimeisimmät kuukaudet ovat ravistelleet meitä kaikkia perustavanlaatuisesti ja pakottaneet niin työtavat, kulttuurin kuin strategiankin suurennuslasin alle. Voimmeko me jatkaa näin vai onko vanhaa tuttua maailmaa enää olemassakaan? Minkä kaiken täytyy muuttua, jotta voimme palata arkeen, kun yhteiskunta taas joskus avautuu?

Myös me Gappsilla olemme keskustelleet tästä kaikesta viime aikoina. Me olemme siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että meidän toimialamme nousi entistä tärkeämpään rooliin pandemian iskiessä. Nyt jokaiselle on päivän selvää, miksi tiedostojen pitää olla pilvessä, miksi videoneuvottelun täytyy olla turvallinen, luotettava ja nopea ja miksi dokumentin yhdessä editoimisen täytyy toimia ajatuksen nopeudella. Puhumattakaan siitä, mikä on kulttuurin, yhdessä tekemisen ja viestinnän merkitys silloin, kun kollegaa tai asiakasta näkee vain ruudulla.

Monet yritykset katsovat nyt rohkeasti vieläkin pidemmälle ja kysyvät meiltä, mikä on seuraava askel pilvimatkalla. Miten pärjäämme uudessa normaalissa? Mihin kannattaisi panostaa juuri nyt? Tässä minun kolme ennustustani uuteen normaaliin.

1. Kestävästä kehityksestä strategian kulmakivi

Kestävä kehitys oli nosteessa jo ennen kuin pandemia opetti meille, että pienen pieni virus todellakin on vahvempi kuin mikään kehittämämme lääke tai globaalin yhteistyön malli. Kun vielä on käynyt ilmi, että virus on ollut kohtalokkain siellä, missä ilmanlaatu on heikko, ei jää enää mitään tekosyytä viivyttää kaikkia mahdollisia toimia puhtaamman tulevaisuuden rakentamiseksi.

Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin suurkaupunkien taivas on ollut kirkas, Himalaja-vuoristo on näkynyt pitkälle Intiaan ja globaalit päästöt ovat pienentyneet. Nämä ovat valtavan tärkeitä signaaleita siitä, että meidän toimillamme on väliä ja niillä on kiire.

2. Lokaali on uusi globaali

Vielä vuoden 2019 lopussa maailma oli globaali, toimitusketjut ulottuivat Kiinaan ja kumppaneiksi haettiin suuria kansainvälisiä pelureita. Yhtäkkiä liikenne pysähtyi, pitkään ketjuun ilmestyi puuttuvia lenkkejä ja globaalit kumppanit olivat eri aikavyöhykkeellä nukkumassa juuri silloin, kun huoli oli suurin.

Veikkaanpa, että kun kivijalkaliikkeet, lähiravintolat ja kahvilat jälleen avautuvat, ihmiset arvostavat niitä aivan eri tavalla kuin ennen. Miten ihanaa onkaan kävellä liikkeeseen, sovittaa vaatetta ilman koon arvuuttelua nettikaupassa, valita kukkakimppu ystävälle tuliaiseksi tai istua hetkeksi juomaan jonkun muun keittämä kahvi!

Samoin ennustan, että bisneksessä tulee entistä tärkeämmäksi se, että kumppani on lähellä. Vaikka valtaosa bisneksestä voidaan hoitaa nykyisin videoneuvotteluissa ja kollaboraatioalustoilla, on kuitenkin toisinaan mukava nähdä. Muistatteko, millaista oli neuvotteluhuoneiden puheensorina palaverin alussa ja lopussa? Videolla siitä seuraa kakofonia.

3. Monen pilven strategia ja suunnitelma B.

Epävarmuus on liiketoiminnan pahin vihollinen. Se jäädyttää päätöksenteon, lykkää kehitysprojekteja tulevaisuuteen ja pahimmillaan sumentaa horisontin. Juuri nyt on kuitenkin syytä katsoa pilviin ja miettiä, onko pilvistrategia kunnossa. Onko kaikki vaihtoehdot kartoitettu ja mietitty, mistä olisi hyötyä juuri meille? Onko kaikista kakuista poimittu kirsikat? Onko jo ymmärretty, että monipilvistrategia on tulevaisuutta?

Tämä pandemian aika on nimittäin opettanut meille sen, että parhaiten pärjäävät ne, joilla on suunnitelma B – ne, jotka voivat hypätä toimistosta kotikonttoreille ilman että toiminta häiriintyy, joiden palvelut skaalautuvat ja joilla kaikki toimii myös mobiilina. Näillä yrityksillä oli jo valmiina toimintatavat, kulttuuri ja työkalut myös uuteen maailmaan.

Uusi normaali

Uusi normaali on tainnut jo terminä vakiintua tarkoittamaan sitä aikaa, jossa me toivottavasti mahdollisimman pian olemme. Jos se tarkoittaa, että yritykset ja yksilöt yhtälailla suhtautuvat tosissaan ilmanstonmuutoksen torjuntaan, arvostavat paikallisia palveluita ja kumppaneita sekä oppivat varautumaan muutenkin kuin hamstraamalla vessapaperia, niin toivotan uuden normaalin tervetulleeksi. Me Gappsilla olemme valmiita uuteen aikaan ja teemme kaikkemme, että myös asiakkaamme pääsevät siihen kiinni.